סרטן הערמונית 02.03.2021

יעילות אבלציית אולטרסאונד מונחית MRI לסרטן הערמונית

אבלציה US מונחית MRI במטופלי סרטן הערמונית הדגימה הפחתה של 75% ב-PSA ב-96% מהמשתתפים

אבלציית אולטרסאונד מונחית MRI עושה שימוש באולטראסאונד תרמי מכוון בהנחיה של הדמיית MRI ומשוב תרמי לאבלציה של סרטן הערמונית. במחקר שהתפרסם ב-Journal of Urology החוקרים מדווחים תוצאים ממחקר פרוספקטיבי בנושא, שנמשך 12 חודשים.

למחקר גויסו 115 גברים עם סרטן ערמונית קל עד בינוני, מתוך 13 מרכזים. המשתתפים טופלו באבלציה (ללא אבלציה של שופכה וספינקטר אפיקלי). נקודות סיום המחקר העיקריות היו ביטחון ויעילות.

72 מהמשתתפים היו עם מחלה דרגה 2 ואילו ל-77 מהמשתתפים היתה מחלה עם סיכון בינוני (לפי NCCN - The National Comprehensive Cancer Network).

זמן הטיפול הממוצע היה 51 דקות עם כיסוי תרמי של 98% של היעד. אמת הדיוק של האבלציה המרחבית היה +/- 1.4 מ"מ. תופעות לוואי בחומרת דרגה שלישית אירעו ב-9 מהמשתתפים (8%).

נקודת הסיום העיקרית בניסוי היתה הפחתה של 75% ב-PSAי(prostate specific antigen). מטרה זו הושגה ב-110 מתוך 115 המשתתפים, כלומר ב-96% מתוכם. ההפחתה החציונית בנפח הערמונית בקרב המשתתפים היתה מ-37 ל-3cc.

בקרב 68 המשתתפים עם מחלה בדרגה 2, 52 מתוכם (79%) היו נקיים ממחלה בביופסיה שנערכה בתום 12 חודשים. מתוך 11 הגברים שלגביהם היה מידע של ביופסיה טרם הטיפול, בקרב 65% לא היתה עדות לסרטן בביופסיה חוזרת בתום הטיפול. זקפה תקינה נשמרה/הושגה מחדש בקרב 69 מתוך 92 גברים (75%).

מנבאים רב משתניים של סרטן דרגה 2 פרסיסטנטי כללו הסתיידות תוך ערמוניות, כיסוי תרמי לא אופטימלי של הדמיית ה-MRI ונגע PIRADS (prostate image reporting and data system) דרגה 3 או יותר בהדמיה ב-12 חודשים (p<0.05).

מסקנת החוקרים היתה שאבלציית אולטרסאונד ממוקדת מונחית MRI בגברים עם סרטן ערמונית מדגימה תוצאות משביעות רצון מבחינת  נסיגה רקמתית והפחתה ב-PSA. בנוסף, לטיפול הנ"ל רמות נמוכות של טוקסיות ופגיעה רקמתית.

מקור:

Klotz L, Pavlovich CP, Chin J, Hatiboglu G, Koch M, Penson D, et al. Magnetic Resonance Imaging-Guided Transurethral Ultrasound Ablation of Prostate Cancer. J Urol [Internet]. 2021 Mar;205(3):769-79. 

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן הערמונית,  תהודה מגנטית,  אבלציה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו